Erfgoedplus.be vind meer dan je zoekt

Navigation Search

Dossier: Draaiboek 'Goed Geërfd Erfgoed'

Duurzaamheid en nazorg

Erfgoedprojecten streven best een duurzaam karakter na. Dit kan op vele manieren. Eindproducten zoals een website blijven toegankelijk na het project en/of worden onderhouden en aangevuld, erfgoedstukken vinden een veilig onderkomen in instellingen die ze optimaal bewaren en toegankelijk maken voor geïnteresseerden, of publieksactiviteiten worden regelmatig hernomen met inbreng van nieuwe projectpartners.

Binnen het project Goed Geërfd Erfgoed was de wens om blijvende effecten te genereren expliciet opgenomen in de doelstellingen: zonder te miskennen dat eindproducten of -activiteiten met ‘afsluitend’ karakter een waarde hebben voor de leden van de zelforganisaties, lag de focus net op het doorlopen van een proces dat een vruchtbare basis zou creëren voor een toekomstige erfgoedwerking tussen zelforganisaties en het professionele veld. Het traject van wederzijdse sensibilisering, toeleiding, netwerking … diende om latere samenwerking te faciliteren. Bovendien is er ingezet op bewustwording en competentieverwerving met betrekking tot erfgoedwerking, zodat leden van zelforganisaties in de toekomst meer autonoom kunnen handelen en partners in het culturele en erfgoedveld vinden.

Duurzaamheid is gediend bij zichtbaarheid van erfgoed(werking). Het is daarom aangewezen dat actoren uit het brede culturele veld die willen samenwerken met zelforganisaties, informatie over het erfgoed van deze laatsten makkelijk kunnen terugvinden. Opname van gegevens over de eigen vereniging en de eigen werking rond erfgoed kan bijvoorbeeld door

- een gebruik, traditie, kennis, … te beschrijven, via een eenvoudig invulformulier, op de website www.immaterieelerfgoed.be;

- collecties, tradities of activiteiten te laten opnemen op websites van professionele erfgoedactoren, zie op de website van Erfgoedcel Leuven de voorbeelden van de traditie van Chinees nieuwjaar, de culinaire getuigenis van Akkacha Benazzouz en het evenement Heritage on Stage;

- projecten via tekst en/of beeld beschrijven en evalueren, zodat de ervaringen gedeeld kunnen worden met specifieke doelpublieken. Denk hierbij aan de publicatie van een artikel in een aan de doelgroepen gericht drukwerk, de opname van een blogbericht, de creatie van facebook-berichten, … Idealiter nemen de projectpartners hier actief aan deel, zoals in een mini-documentaire over het project, waarin getuigenissen betreffende hun ervaring met project zijn opgenomen.

Duurzaamheid kan ook bereikt worden door het opzetten van processen die de betrokken partners toelaten om op een laagdrempelige, toegankelijke de bereikte erfgoedwerking verder te zetten, waarbij het eigenaarschap bij de erfgoedbeheerders zelf ligt. In het natraject van het project Goed Geërfd Erfgoed is een basis gelegd voor toekomstige participatieve ontsluiting door het opnemen van de erfgoedcollecties van de zelforganisaties op de databank Erfgoedplus. Dit bottom-up publiek maken van het erfgoed laat ook hergebruik door derden toe, wat tot nieuwe samenwerkingen kan leiden.

Duurzaamheid is ook gediend bij een blijvende sensibilisering van zowel de zelforganisaties als ‘autochtone’ vrijwilligersorganisaties die actief zijn in het erfgoedveld, dat ze binnen hun werking vele thema’s gemeenschappelijk hebben. Ook professionele erfgoedactoren profileren zich op bepaalde domeinen van het erfgoed, zoals voeding, dans en muziek of rituelen, en hebben de wens om met een doelpubliek van gemeenschappen met een migratie-achtergrond te werken. Het is dan ook aangewezen om deze wens om te buigen in een duurzame dynamiek van sector-overschrijdende samenwerking. Er bestaan al mooie voorbeelden van een succesvolle kruisbestuiving. Zo is er bijvoorbeeld de samenwerking tussen Kantuta – Centro Folklorico Boliviano en Erfgoedcel Pajottenland en Zennevallei die resulteert in het documenteren en ontsluiten van muzikaal- en danserfgoed. Kantuta beheert daarnaast ook documentatie van cultureel Boliviaans erfgoed in feestkostuums en -kledij op Erfgoedplus. In de hernieuwde collectiepresentatie van M-Museum Leuven is er een waardevol voorbeeld van erfgoedparticipatie in de zaal ‘Grenzeloos Gastvrij’. Hiervoor selecteren een aantal Leuvenaars met een migratie-achtergrond werken uit de M-collectie en vertellen er hun eigen verhalen bij. Zo krijgen ze letterlijk en figuurlijk stem in de presentatie van de collectie aan de bezoekers. M-Museum Leuven schreef hiervoor een oproep uit, gericht aan individuen binnen sociaal-culturele verenigingen in Leuven. Deze oproep werd verspreid door de Dienst Diversiteit van de stad Leuven.

Print deze pagina