Nieuwsbericht
Tentoonstelling 'Twee eeuwen biercultuur in de Zennevallei'
De tentoonstelling in het Bezoekerscentrum 'De Lambiek' te Beersel, van 21 april tot 21 mei 2016, dompelt je onder in de Vlaams-Brabantse bier- en brouwcultuur sinds 1800. Verhalen en erfgoedobjecten uit de streek van de Zennevallei vertellen je meer over de politieke en socio-culturele rol van brouwers en hun families; de ontwikkeling van het café- en verenigingsleven; de beeldvorming van alcohol in reclame; liederen en wetgeving; en de opkomst van producenten- en consumentenverenigingen ter bescherming van de biercultuur.
De tentoonstelling, een organisatie van de provincie i.s.m. Gemeentebestuur Beersel en Heemkundig Genootschap ‘van Witthem’ in het kader van 'Biermaand Vlaams-Brabant', belicht hoe brouwers en stokers hun stempel gedrukt hebben op het maatschappelijk weefsel in de regio van de Zennevallei. De verstrengeling tussen ondernemerschap, politiek bedrijf en socio-cultureel verenigingsleven is op dorpsniveau lang tijd de regel.
Maak kennis met de stokersfamilie Claes te Lembeek en de Dworpse brouwfamilies Hanssens en Winderickx. Zij combineren de sjerp van burgemeester met het voorzitterschap van fanfares, harmonieën en toneelverenigingen. De liberaal gezinde Beerselse brouwer Van Haelen ontplooit zelfs een heus mecenaat en verzamelt rond zich een groep kunstenaars, de ‘Brabantse fauvisten’, waaronder Tytgat en Thévenet.
Stap binnen in de cafés, herbergen en staminees, die politieke kleur bekennen en aan het verenigingsleven een warm onderkomen bieden, gaande van de katholieke duivenmaatschappij in de Beerselse herberg ‘Bij Boske’ tot de literaire Mijolclub van Herman Teirlinck in café de Drie Fonteinen van ‘Tischke Potter’, geroemd als beste geuzesteker van de regio.
De expo gaat ook in op de evoluerende beeldvorming rond drankkwaliteit, -consumptie en -misbruik. Zo volg je veldwachters die optreden tegen dronkenschap en illegale danspartijen, geuzestekers die de sanitaire gaven van hun producten verdedigen, Halse onderwijzers die de matigingsgedachte via liederen spelenderwijs aanleren, en brouwers die in reclame hun bieren door moeders laten aanprijzen.
Voor praktische informatie, zie hier.