Nieuwsbericht
Kamp van Beverlo. Inventaris WOI.
Het Museum van het Kamp van Beverlo is gehuisvest in het oud militair hospitaal. De collectie vertelt het verhaal van het ontstaan van het grootste militaire kamp van België. Samen met het 'kamp' ontstond en groeide ook de stad Leopoldsburg. De collectiestukken illustreren deze wisselwerking tussen het militaire kamp, de kazernes, en Leopoldsburg. De collectie wordt geschat op een 2600-tal stukken en beheert overwegend materiaal uit schenkingen. Maar ook collecties van specifieke regimenten worden door het museum beheerd. Zo draagt men zorg voor onder meer de regimentscollecties uit de traditiezalen van de Gidsen, de 5e Lansiers en de Karabiniers-Cyclisten. In tijd overspant de collectie de geschiedenis van België. Ook de Eerste Wereldoorlog is goed vertegenwoordigd, zo blijkt uit een recente inventaris die werd opgestart in samenwerking met het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE).
De vlaggenzaal in het Museum van het Kamp van Beverlo. In deze ruimte sluiten collectiestukken uit WOI, het interbellum, WOII en de Korea-oorlog op mekaar aan.
Elke publieke zaal en elke depotruimte werd nagekeken op objecten die verband houden met de Eerste Wereldoorlog. De opdracht werd ruimer geïnterpreteerd. Zo inventariseerde men ook materiaal van voor de oorlog tot in het eerste decennium van het Interbellum. Hierbij maakte men een onderscheid tussen de voorwerpen, die doorgaans tentoongesteld worden, en het documentatiemateriaal dat overwegend in het archief werd ondergebracht. De inventaris is ingedeeld in drie fases. De eerste fase bracht de objecten in kaart. Ze werden opgemeten en systematisch gefotografeerd of (in de mate van het mogelijke) gescand. Tezelfdertijd werden de objecten, en de ruimtes waarin ze zich bevinden, onderworpen aan een grondig nazicht in het kader van behoud en beheer. Een tweede fase concentreerde zich op het inventarisatieklaar maken van de ingezamelde informatie. Beide fases liepen van begin oktober 2013 tot midden januari van dit jaar.
Elk object werd uitgebreid fotografisch gedocumenteerd vanuit elk standpunt en met aandacht voor relevante details. De collage toont hoofdbedekkingen van voor WOI tot in het interbellum (het gasmasker dateert uit de vroege jaren '30).
Momenteel is het feitelijk veldwerk, op enkele grootformaat afbeeldingen na, afgerond. Hiermee kan de derde fase van start gaan. De ingezamelde gegevens worden verwerkt in het Erfgoedregister, het online systeem voor inventarisatie en collectiebeheer dat door de Provincie Limburg werd ontwikkeld. Men kan de vorderingen van deze inventaris op de voet volgen op Erfgoedplus.be (collectie van het Museum van het Kamp van Beverlo). Deze opdracht betreft een basisregistratie. Er werd nog niet veel aandacht besteed aan de interpretatie en juiste duiding van de voorwerpen. Ook gegevens over herkomst werden nog niet in deze inventaris verwerkt. Deze informatie wordt in een later stadium verzorgd in samenspraak met specialisten voor militaire voorwerpen en Belgische militaire eenheden.
Wat kan men als bezoeker aan Erfgoedplus.be verwachten? Het Museum van het Kamp van Beverlo is geen oorlogs- of wapenmuseum. De collectie bevat overwegend documentatiemateriaal uit giften van ex-militairen. De foto's van voormalige dienstplichtigen en beroepssoldaten geven een inkijk in het dagelijkse kampleven van vlak voor de oorlog. Het materiaal van oud-strijders bestaat enerzijds uit attesten en oorkondes maar ook uit foto's van het frontleven. Enkele coherente fotoverzamelingen bevatten uniek fotomateriaal van het IJzerfront. Bijzonder boeiend is het fotografisch panorama van het IJzerfront voor Lombardsijde in 1916. Militaria zoals wapens, uniformen en helmen zijn niet overdadig aanwezig. Toch beheert het museum ook hier uniek materiaal met onder andere een beperkte collectie uniformen en hoofddeksels van vlak voor de Eerste Wereldoorlog. De collectie telt een lichte granaat voor het 'Mortier Van Deuren'. Ook in aandenkens of oorlogssouvenirs beheert het museum zowel klassieke als unieke voorwerpen. Bijzonder zijn de artefacten die in krijgsgevangenschap of in de loopgraven werden vervaardigd, de zo genoemde soldaten- of loopgravenkunst. Een voorbeeld hiervan is het fragiele modelbouwvliegtuig dat Frans Heir in een Nederlands interneringskamp maakte voor zijn zoon.