Nieuwsbericht
Henri Jacobs, de scholenbouwer van Vlaams-Brabant
Architect Henri Jacobs (1864-1935) drukte zijn stempel op de scholenbouw in het toenmalige Brabant, in een periode waarin schoolarchitectuur in volle ontwikkeling was.
Ontdek in een expo zijn diverse bijdragen aan de bouw, renovatie en meubilering van openbare scholen, en meer bepaald deze in Steenhuffel, Bost, Ruisbroek, Halle, Asse en Diegem.
Kom meer te weten over zijn leven en werk, de wetgeving en normering van de scholenbouw, de rol van de provinciale architect, … aan de hand van diverse archiefstukken.
Te bezoeken in het Villerscollege in Leuven op zondag 24 april.
Geveltekening van de nieuw te bouwen meisjesschool met bewaarklassen te Ruisbroek, gezien vanuit de speelplaats van de bewaarschool, met zicht op de opeenvolging van klassenveugel, overdekte speelzaal en klassenvleugel, naar ontwerp van Henri Jacobs, 26/02/1906. Algemeen Rijksarchief, Provincie Brabant. Plans van de Technische Dienst der Gebouwen, 6790.
In het erfgoed van het onderwijs speelt de vormgeving van schoolgebouwen een essentiële rol. De ruimtes waarin het educatieve project tot uitvoering kwam, zijn veelbetekenend en getuigen van een architecturale vertaling van ideologische-politieke, pedagogische, hygiënische en artistieke visies. In een periode waarin de schoolarchitectuur in volle ontwikkeling was, in navolging van de institutionalisering van het onderwijs tijdens de 2de helft van de 19de eeuw, vormt de provinciale overheid een belangrijke actor door de subsidiëring van en controle op schoolinfrastructuur. In een tentoonstelling belichten het Documentatiecentrum Vlaams-Brabant en Rijksarchief Leuven de figuur van Henri Jacobs (1864-1935), een onderbelichte architect, die in vele gemeenten schoolgebouwen onder provinciale controle heeft ontworpen. De collecties van beide instellingen rijken hiervoor divers cultureel erfgoed aan: wetgevende en administratieve documenten uitgaande van de provinciale overheid, zoals de notulen van de provincieraad en van de bestendige deputatie en het bestuursmemoriaal met verslagen over de toestand van het onderwijs in de provincie; bronnenmateriaal afkomstig uit de provinciale administraties, zoals dossiers betreffende bouw en meubilering van schoolgebouwen, plannen van de technische dienst der gebouwen en verslagen van inspectiediensten voor het onderwijs; historische en heemkundige studies over de geschiedenis van het onderwijs op lokaal vlak, met inbegrip van de ontwikkeling van de schoolinfrastructuur; eventueel aangevuld met stukken uit gemeentearchieven. Een representatief overzicht van de bijdrage van Henri Jacobs aan het ontwerp van openbare scholen in kleinstedelijke en meer landelijke gemeenten, zal uitgediept worden met een selectie aan casussen die karakteristiek zijn voor de ontwerppraktijk, de stijl en de diverse opdrachten (bouw, restauratie, vergroting, meubilering, ...) van Henri Jacobs.